Blog Creative Natives
25

Hoe zit het nu echt met Buma/Stemra?

posted on
Hoe zit het nu echt met  Buma/Stemra?
In gesprekken met videoproductie-bedrijven/reclamebureaus merk ik geregeld dat er onduidelijkheid is over de Buma/Stemra en de rechten van een componist die bij de Buma/Stemra is aangesloten. Deze onduidelijkheid resulteert meestal in vragen bij de klant. Moet de klant meer/extra betalen vergeleken met “rechtenvrije” of library muziek?

Buma/Stemra onderscheid 3 soorten muziek:

Librarymuziek (stockmuziek)

Librarymuziek is soms (geheel) rechtenvrij, maar de meeste library-muzieksites zijn aangesloten bij de Buma/Stemra (of een vergelijkbare rechtenorganisatie in het buitenland). De verschillende rechtenorganisaties werken samen, waardoor de componist ook z’n geld krijgt als zijn muziek in een ander land wordt gebruikt. Voor het gebruik hiervan heeft Stemra vaste tarieven. Deze tarieven zijn afhankelijk van het gebruiksmedium (Radio/TV/etc.) en het verspreidingsgebied (Internationaal/Benelux/Regionaal/Lokaal). Deze tarieven zijn per 30 seconden en voor de gebruiksduur van 1 jaar. Librarymuziek bevat niet veel variatie, sluit minder op het beeld aan en is niet echt uniek.

Hit-repertoire

Hit-repertoire zijn bekende nummers, bijvoorbeeld een nummer van Michael Jackson of de Beatles. Om een bekend nummer te gebruiken, moet je toestemming aan de rechthebbenden vragen. Hit-muziek is herkenbaar en kan direct de gewenste emotie oproepen bij de doelgroep. De kosten kunnen hierbij flink oplopen en de muziek is niet exclusief voor een productie.

Opdrachtmuziek

Dit is speciaal gecomponeerde muziek die naadloos aansluit bij de productie. Opdrachtmuziek bespaart de opdrachtgever de tijd van het uitzoeken en editen van de muziek en heeft meer impact als gevolg, waardoor de productie professioneler overkomt en meer authenticiteit heeft. Dit is een ideaal middel om onderscheidend te zijn t.o.v. je concurrenten.

Meestal worden Buma en Stemra in één adem genoemd, maar ze beheren verschillende rechten.

Stemra onderscheid de volgende rechten:

Eerste vastlegging, ook wel synchronisatierecht genoemd. Het gaat hier om de rechten die verschuldigd zijn aan de componist voor het samenvoegen van beeld en geluid. In het geval van het gebruik van muziek van de (bij Stemra aangesloten) librarymuziek websites zijn er vaste tarieven door Stemra bepaald.

In het geval van speciaal gecomponeerde muziek (opdrachtmuziek) overleggen opdrachtgever en de componist de vergoeding voor de eerste vastlegging. Dit is het honorarium dat de componist krijgt voor z’n artistieke prestatie (het componeren van de muziek op maat). Daarnaast overleggen opdrachtgever en de componist wat voor licentie er wordt afgesloten m.b.t. duur van het gebruik van de muziek (of exclusief gebruik) wat het verspreidingsgebied is en hoelang de compositie in z’n geheel moet worden.

Fonografische rechten zijn de rechten die de producent van een opname en/of de uitvoerende artist kan vragen voor het overnemen van de door hem uitgebrachte of uitgevoerde opname.

In het geval van speciaal gecomponeerde muziek is dit niet van toepassing. Dit is voornamelijk van toepassing bij het gebruik hit-repertoire bij een productie.

Mechanische reproductierechten zijn de rechten die geclaimd worden bij de vervaardiging van kopieën van een productie bijvoorbeeld op CD of DVD. In het geval van een artiest die een CD laat persen is er per kopie een bepaald bedrag verschuldigd aan Stemra. Het exacte bedrag is afhankelijk van de productie.

Hier krijg je alleen mee te maken als een productie op CD/DVD verschijnt. Het minimum tarief hiervoor is €0,23 per kopie. Dit geld voor zowel librarymuziek, hit-repertoire en opdrachtmuziek.

Als videoproducent voor radio, tv en internet kom je in het geval van speciaal gecomponeerde muziek alléén in aanraking met Stemra als de productie op CD/DVD geperst wordt. Voor producties op radio/tv en internet is dit vrijwel niet van toepassing.

Buma beheert de uitvoeringsrechten, ook wel de vertoningsrechten genoemd. Als muziek openbaar wordt gemaakt (d.m.v. het laten horen van muziek) in o.a. winkels, op tv, radio en internet moet er een bedrag aan Buma betaalt worden.

In het geval van muziekgebruik op radio en tv (programma’s, commercials) zit de Buma afdracht bij het tarief van de in te kopen zendtijd in. Als videoproducent/reclamemaker hoef je daar dus niet extra voor te betalen. Voor het gebruik van muziek op internet wordt er alleen aan Buma betaald als de muziek op de website(server) zelf staat. Voor het gebruik van muziek in een Youtube filmpje, al dan niet embedded op je website, wordt er geen afdracht aan Buma betaald. Buma heeft namelijk met o.a. Youtube, iTunes en Spotify een overeenkomst gesloten. Daar komt bij dat buma op 27 februari 2014 ook de embedheffing heeft ingetrokken.

Dat betekent niet dat je zomaar alle muziek onder een filmpje op Youtube mag zetten. Er is wel toestemming van de desbetreffende artiest/componist nodig. Een ander fabeltje bij het gebruik van muziek is dat een fragment korter dan 30 seconden vrij gebruikt mag worden. Dit klopt niet, voor elk gebruik, ook al is het maar 1 seconde, er moet altijd toestemming gevraagd worden aan de rechthebbende(n). In de AV Brochure van Buma/Stemra vind je meer informatie.

| Categories: | Tags: rechten componist | View Count: (5149) | Return

Post a Comment

Aanmelden Nieuwsbrief
Aanmelden
Zoeken
Categorieën