Blog Creative Natives
10

UX Design, doelgroepanalyse en de ontwikkeling van persona's in 6 stappen

posted on

Voor een human centered design van je software, applicatie of website is het belangrijk om aandacht te besteden aan de ontwikkeling van persona’s. Deze persona’s ontwikkel je niet alleen bij aanvang van een nieuw project, zij worden gedurende de loop van het project aangepast en zullen je doelgroep steeds beter representeren en je ondersteunen bij het maken van beslissingen over de verdere ontwikkeling van je IT product zonder de gebruiker hierbij uit het oog te verliezen.

Zo worden voor de ontwikkelde persona's verschillende scenario's uitgewerkt met taken die deze persona uit moet voeren om de de belangrijkste doelen van je software, website of applicatie op een eenvoudige manier te bereiken.   

Stap 1

Je begint met een inventarisatie en analyse van de doelgroep. Zijn de gebruikers van je software bijvoorbeeld veelal technische specialisten van middelbare leeftijd met een hoog opleidingsniveau, ofzijn de gebruikers van je applicatie juist heel divers in leeftijd, opleidingsniveau en achtergrond?

Stap 2

Op basis van de doelgroep analyse wordt je doelgroep opgedeeld in kleinere segmenten, waarvoor je verschillende persona’s gaat ontwikkelen.

Stap 3

Bedenk meerdere persona’s voor ieder segment van de doelgroep. Je kunt hierbij denken aan zo’n 10 tot 20 verschillende persona’s. Voeg vergelijkbare persona’s samen tot 1 persona en kies vervolgens 1 of 2 persona’s uit voor ieder segment van de doelgroep die je verder uit gaat werken.

Stap 4

Voor ieder segment van de doelgroep wordt een persona geschetst op basis van de volgende gegevens: foto, naam, leeftijd, relatie, opleiding, beroep, hobby, een quote die de persona in 1 zin typeert, motivaties, doelen, frustraties, bio, reguliere werkdag en ideale ervaring.
De Myers-Briggs Type Indicator is een handig hulpmiddel voor een stukje psychologische achtergrond van je personages.

Stap 5

De persona’s voor de verschillende segmenten van de doelgroep worden visueel uitgewerkt op papier, uitgeprint en voorzien van een lijstje. De persona’s komen op kantoor te hangen en kijken gedurende de ontwikkeling van je website, je applicatie of je software over de schouders van de leden van het scrumteam mee.

Stap 6

Tijdens de loop van het project zullen de persona’s tot leven komen, zij zullen worden aangepast en je doelgroep steeds beter representeren en je ondersteunen bij het neerzetten van een user centered design van je software, je applicatie of website.

 


 

Het vervolg: de ontwikkeling van scenario’s

Nadat je persona’s zijn uitgewerkt kun je verder gaan met het ontwikkelen van scenario’s voor de verschillende persona’s. Hierover lees je binnenkort meer op de Creative Natives Blog. 


 

Aanvragen Hand-Out Persona’s

Creative Natives heeft een handige hand-out ontwikkeld voor het ontwikkelen en visualiseren van je persona’s. Vraag de hand-out voor persona’s aan via het contactformulier.


 

Aanvragen Workshop Persona’s

Ook is het mogelijk onze Workshop te volgen over de ontwikkeling van persona’s. Meer weten? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.


Bedankt voor je aandacht en tot de volgende keer.

Letty Verhoeve

| Categories: UX Design, UI Design | Tags: | View Count: (1348) | Return

Post a Comment

Aanmelden Nieuwsbrief
Aanmelden
Zoeken
Categorieën