Blog Creative Natives
28

UX Design, labels en gebruikersverwachtingen

posted on
UX Design, labels en gebruikersverwachtingen

Hoe geeft een UX designer richting aan gebruikersverwachtingen middels het labelen van UI componenten? Hoe beter gebruikers kunnen voorspellen wat een interactie zal doen, hoe meer vertrouwen wordt opgebouwd, waardoor gebruikers eenvoudig door de applicatie of website kunnen navigeren en acties kunnen ondernemen op een comfortabele manier.

Gebruikersverwachtingen

Gebruikers verwachten van een knop een actie zoals: het versturen van een formulier; het openen van een nieuwe page of het wijzigen van de inhoud. Voor een designer is het vrij eenvoudig om aan deze verwachtingen vorm te geven. ‘Moet de gebruiker een actie ondernemen? Voeg dan een knop toe’. Bijna iedere UI component heeft een ingebouwde gebruikersverwachting en voor het grootste deel doen we allemaal goed ons werk en sluiten we de UI componenten goed aan bij de doelen en verwachtingen van de gebruiker. Echter de knop zelf is niet het enige item dat de verwachtingen van de gebruiker kan maken of breken. Een niet correct gelabelde knop creëert niet alleen een vraag over wat die knop is, maar het verandert ook de verwachtingen van de gebruiker over wat er gebeurd nadat zij op de knop hebben geklikt.

Labels maken het verschil

Labels maken een groot verschil in ieder User Experience Design. Juist gelabelde UI componenten maken het gemakkelijker voor de gebruikers om te begrijpen en te voorspellen wat een design of interactie doet. Verkeerde labels maken het niet alleen moeilijker voor de gebruikers om de inhoud te begrijpen en er doorheen te navigeren, zij kunnen ook het vertrouwen breken in je design en het vertrouwen van de gebruiker is moeilijk terug te winnen. Wat een knop zegt, is niet alleen iets om een korte blik op te werpen, het is een cruciaal onderdeel van de gehele user experience. Te vaak maken we ons druk over het algemene design van de knop:

  • Lijkt de knop genoeg op een knop?
  • Zal de begrijpen snappen dat dit een knop is?
  • Zal de gebruiker snappen dat dit een link is?
  • Ga ik voor flat design of een gradiënt?
  • Waar zal ik de knop plaatsen?

In dit proces vergeten we na te denken over de vraag wat de knop zegt en hoe de gebruikersverwachtingen op een correcte manier richting krijgen.

Richting geven aan een verwachting

Labels kunnen ook de eerste indruk van de gebruiker maken of breken. Wanneer een gebruiker voor de eerste keer je design ziet, zullen zij snel rondkijken, de inhoud in zich opnemen en hun verwachtingen opbouwen. Een simpele analogie maakt dit idee duidelijk: Denk aan een wachtkamer. Wanneer een gebruiker voor de eerste keer een wachtkamerdeur ziet, maakt de deur (oftewel knop) zelf een verwachting dat men door die deur naar een andere kamer kan gaan. Het label beschrijft de kamer achter de deur, dit geeft richting aan de verwachting van wat de gebruiker gaat zien na binnenkomst. Wanneer een gebouw een wachtkamer heeft voor vrouwen met als label ‘mannen’ dan wordt de gebruikersverwachting en zijn vertrouwen gebroken, nadat men de kamer binnenkomt. Dit soort fouten kunnen erg kostbaar zijn. Niet alleen het vertrouwen wordt gebroken, maar er kan ook een ongemakkelijke situatie ontstaan, waarbij de gebruiker zich bijvoorbeeld dom voelt.

Het managen van gebruikersverwachtingen

Het opbouwen van vertrouwen kan bereikt worden door een juist gebruik van labels. Wat horen labels te zeggen? 

  1. Labels beschrijven het gedrag of de actie
  2. Labels geven inzicht in welke inhoud men gaat zien
  3. Labels zijn eenvoudig, duidelijk en direct
  4. Labels bouwen aan het vertrouwen van de gebruiker en breken dit niet af

VERTROUWEN:
WAT ZEGT HET = WAT DOET HET

1) Labels beschrijven het gedrag of de actie

Een eigenschap van een correct label is dat het op een juiste manier het gedrag of de actie dat de gebruiker zal ervaren beschrijft, zoals bv bij een klik op een knop.
Een eenvoudig klassiek voorbeeld hiervan is het verschil tussen 'opslaan' en 'verzenden' bij een formulier. Bij een formulier betekent 'verzend' dat de data die een gebruiker heeft ingevuld wordt verzonden naar iets of iemand op een andere plek. De gebruiker verwacht dat hij ergens anders terecht zal komen, nadat hij op de 'verzend' knop heeft geklikt. Bijvoorbeeld op een bevestigingspage dat het formulier is verzonden en waarheen. De 'opslaan' knop betekent dat de informatie is opgeslagen. De view verandert niet, deze is alleen vernieuwd.

Het is nooit slecht om de gebruiker te laten weten wat er gebeurd wanneer zij op iets klikken. Beschrijvingen zijn niet over-gedetailleerd. Je hoeft niet in detail te zeggen wat de volgende view of interactie is. Bijvoorbeeld een drop-down menu of selectiecomponent dat het eenvoudige label 'selecteer' heeft, zet de verwachting dat een gebruikersactie nodig is, maar het beschrijft ook de interactie: de gebruiker gaat iets kiezen uit een lijst, zonder dat je te gedetailleerd bent. In dit voorbeeld is het niet nodig om te zeggen: 'selecteer van een lijst opties' of zelfs 'selecteer optie'.

2) Labels geven inzicht in welke inhoud men gaat zien

Om terug te komen op het wachtkamer voorbeeld: Wanneer een persoon door een deur loopt (met het label: wachtkamer) dan zien ze meestal dingen waardoor zij weten dat zij in een wachtkamer zijn, zoals stoelen, tijdschriften op een leestafel en onpersoonlijke kunst aan de muur. Dit bevestigt de verwachting die is gemaakt door het label op de deur. De persoon weet nu met zekerheid dat hij op de juiste plek is. Zoals het label 'wachtkamer' een beetje inzicht geeft in wat de gebruiker gaat zien na binnenkomst, zo moet jouw label ook een beetje informatie geven over wat de gebruiker gaat zien nadat men op een knop heeft geklikt.

Bijvoorbeeld: een gebruiker op je website wil contact met je opnemen om je een tip te geven. Zij verwachten dat ergens op je site een telefoonnummer, een e-mailadres of een formulier staat om je een berichtje te kunnen sturen. Je hebt een menuoptie met het label 'contact' en de gebruikersverwachting is nu dat de volgende view een telefoonnummer laat zien, een e-mailadres of een formulier om contact op te nemen met de eigenaar van de website. Indien je in plaats van ‘contact’ het label ‘afspraak maken’ gebruikt dan verwacht de gebruiker een contactformulier voor alleen het maken van een afspraak en geen contactformulier of e-mailadres voor bijvoorbeeld algemene vragen over een product of dienst.

3) Labels zijn eenvoudig, duidelijk en direct

Zoals het contactvoorbeeld, houd je labels eenvoudig, duidelijk en direct. Een goede manier om je gebruikers te verwarren, te isoleren en zich dom te laten voelen, is bv door UI componenten te benoemen met slang termen, culturele referenties of schattige, bloemige woorden of zinsdelen. Bijvoorbeeld: Als je een e-commerce website aan het ontwerpen bent voor modeltreinen dan zou je kunnen denken dat het grappig is om de contact page 'Connection Junction' te noemen. Dit past misschien wel bij de algehele ervaring van de website, maar hoogstwaarschijnlijk zullen veel gebruikers de contactpage niet snel kunnen vinden, omdat zij geen idee hebben wat de page 'Connection Junction' betekent, totdat zij erop hebben geklikt. Indien je denkt dat ‘contact’ te saai is voor de ervaring van de website, bedenk dan een andere manier om meer leven in je site te krijgen.

Het simpel houden van je labels betekent ook dat je lange labels voor dingen moet vermijden. Terwijl 'neem contact me op' of 'dit is de mannenbadkamer' of 'weet je zeker dat je dit wilt doen?' duidelijk richting geven aan de gebruikerservaring, zijn dit niet de mooiste teksten om op knoppen te proppen. Lange labels zijn niet alleen lelijk; als zij te lang zijn dan kunnen zij ook verwarrend zijn. Ook lezen de meeste mensen de zin niet helemaal. Het niet lezen en begrijpen van een label kan gevaarlijk zijn. Gebruikers kunnen dingen verwijderen terwijl dit echt niet de bedoeling is, of bijvoorbeeld onbedoelde berichten versturen. Kortom: vermijd lange labels die onbedoelde consequenties tot gevolg kunnen hebben.

4) Labels bouwen aan het vertrouwen van de gebruiker en breken dit niet af

Juiste labels bouwen vertrouwen. Om terug te komen op het wachtkamer voorbeeld: Indien de gebruiker door de verkeerde deur loopt, omdat het label onduidelijk was, dan zullen zij minder snel de andere delen van de applicatie onderzoeken. Je wilt dan ook niet dat je gebruikers zich voelen alsof ze voor de gek worden gehouden of ergens terecht komen wat zij niet volledig begrijpen. Het vertrouwen is gemaakt, wanneer de gebruikers zich comfortabel voelen om de applicatie te onderzoeken en te ontdekken. Goede labels zijn hierbij een eenvoudige manier om het vertrouwen van je gebruikers te winnen.

Je applicatie hoort te doen wat het zegt en te zeggen wat het doet. Wanneer dit niet klopt dan veroorzaakt dit niet alleen verwarring maar zorgt het ook voor een negatieve perceptie over wat je applicatie kan doen. Terwijl je applicatie geweldig is en ontworpen om de doelen van de gebruiker te bereiken. Indien de labels valse verwachtingen creëren, dan zal de gebruiker denken dat de applicatie hen niet kan helpen de doelen te bereiken. Labels zetten de verwachting en creëren een podium voor mentale modellen: maak geen valse verwachtingen, zodat de gebruiker niet wordt teleurgesteld.

Verkeerde labels zijn later moeilijk te verbeteren

Het is niet moeilijk om de juiste labels te gebruiken voor eigenschappen, interacties en inhoud - tenminste in het begin -. Het is gemakkelijker om een probleem niet te maken in plaats van het achteraf op te moeten lossen.

Aangezien je de benodigde tijd hebt gegeven aan het design van een geweldige tool waar de doelen van je gebruikers mee worden bereikt, neem dan ook de tijd en ben er zeker van dat de labels voor je knoppen en links en andere labels richting geven en ondersteunend zijn aan de juiste gebruikersverwachting. Sta geen kleine fouten toe, zoals een niet goed benoemd label, zodat het vertrouwen van de gebruiker niet wordt gebroken en de user experience, waaraan je zo hard hebt gewerkt, geen afbreuk wordt gedaan.

Bron: Tympanus

| Categories: UX Design | Tags: ux design | View Count: (3328) | Return

Post a Comment

Aanmelden Nieuwsbrief
Aanmelden
Zoeken
Categorieën