Blog Creative Natives
01

Websites bouw je snel met standaard templates en themes. Waarheid of nieuwe mythe?

posted on
“It's like deja-vu, all over again.” Yogi Berra
"Ga je een website template of theme kopen?" Ik krijg deze vraag heel vaak en niet alleen van cliënten, maar ook van collega web-ontwikkelaars en zelfs van webdesigners. En als ik antwoord: "Nee, waarom zou ik?" zijn ze verbaasd en lees ik ongeloof in hun ogen.

Er zijn duizenden beschikbare plugins, website templates en themes op internet. En duizenden mensen steken hun energie en inspanningen in de ontwikkeling daarvan. Zou het niet makkelijker zijn om een template of theme te kiezen, overgiet het met je eigen sausje en voilà - de website is klaar. Uiteindelijk leven we in een wereld van prefab en kant-en-klaar producten. Dus wat is er mis met alle deze themes?

Ze zijn net als een Knorr saus. De Britse ster chef-kok Marco Pierre zegt, "het mooie van Knorr-producten is dat ze: smaakvol, arbeidsbesparend, makkelijk te gebruiken en handig zijn". Inderdaad, je koopt een zakje Knorr saus, giet het in warm water, laat het een paar minuten koken en de saus is klaar. Je mag terecht verwachten dat het goed zal smaken en dat doet het ook. 

Je kunt opnieuw een zakje saus koken, serveren op verschillende borden en met verschillende producten, dit zal het feit niet veranderen: het zal als Knorr saus smaken. Voorspelbaar is het niet?

Laten we nu eens kijken naar "Real Homes" theme - dit WordPress theme is speciaal ontworpen voor makelaars.

Dit theme heeft een zeer uitgebreide lijst van kenmerken die aantrekkelijk zijn gemaakt met modewoorden: responsief, configureerbaar, gelokaliseerd, zoekmachine geoptimaliseerd en geïntegreerd met PayPal. Een beschrijving vol met woorden als 'makkelijk' en 'eenvoudig' draagt bij aan de smaak van eenvoud.

U kunt alles en nog zó veel meer krijgen voor zo weinig als € 39. En het is niet verwonderlijk dat bijna 2,500 klanten dit theme hebben gekocht. Waarschijnlijk kochten ze het met het doel voor ogen nieuwe klanten aan te trekken. Inderdaad, zowel het ontwerp als de functionaliteit zijn aantrekkelijk.

Wanneer je op internet surft en je de op sjabloon gebaseerde sites tegenkomt, is het net een deja-vu. Iets vertelt je dat er iets mis is. In je achterhoofd weet je dat je net een andere versie een eerdere keer al ergens anders hebt gezien.

Type in Google bijvoorbeeld eens “We are Offering the Best Real Estate Deals" en je vindt deze voorbeelden:
Ondanks dat ze ontwikkelt zijn door verschillende mensen, wijken de op template-gebaseerde websites maar minimaal van elkaar af.

“Details matter, it's worth waiting to get it right” - zei Steve Jobs.  Een goede website is als een goed maatpak, dat geschikt is voor het doel en er goed en uniek uitziet. Dat is de reden waarom ik geen kant-en-klaar thema's koop, maar werk met ontwerpers om authentieke websites te bouwen. Dit proces neemt tijd in beslag, maar is het eindresultaat meer dan waard! Neem een kijkje op de cobraart.nl – deze website is volledig op maat gemaakt door ons team.

In mijn volgende blog zal ik uitleggen hoe je een goede website kan maken in 6 stappen. En als je in tussentijd een website speciaal voor jou gemaakt wilt hebben, neem dan contact op met het team van Creative Natives. ‘We love to build your brand’.
 
| Categories: webdesign | Tags: templates, themes, maatwerk webdesign | View Count: (3412) | Return

Post a Comment

Aanmelden Nieuwsbrief
Aanmelden
Zoeken
Categorieën